מס קנייה של רכב חשמלי

ברשות המסים מתגאים ביחסים טובים עם הארגון הבינלאומי OECD - המרבה לשבח את מדיניות המס בישראל - מה ההבדל בין מדיניות המיסוי האירופאית לזו הישראלית
רכב חשמלי מתייקר

מסתמן לאחרונה שמשרד האוצר יקצץ באופן הדרגתי את הטבת המס שמיועדת לרכבים ירוקים כגון רכב חשמלי או רכב היברידי אשר מפחיתים את הזיהום הסביבתי. מהלך מסוג זה הוא בניגוד למה שקורה כביכול בכל העולם ויגרום לישראל להיות המדינה היחידה שבה המיסוי לא מטיב עם המגמה הכלל עולמית להפחתה בזיהום הסביבה.

מס קניה על רכב חשמלי

איך זה משפיע על ההתייקרות של הרכבים החשמליים?

משמעות של דבר זה תוביל באופן טבעי להתייקרות סוגי הרכבים החשמליים, וכאמור גם לעליית בזיהום האוויר בארץ  ובעולם. בהתאם לבסיסי המתווה, שיעור מס הקנייה על מוכנת היברידית נעמד היום על 30 אחוז הטבה יעלה עד לשנת  2022 ומחירה של כל מכונית כזו ישתווה למס קנייה רגיל של – 83% שמוטל על מכוניות רגילות. השאלה היא כיצד תשפיע הקטנה של ההטבות על הגידול בגבייה של המס. בהתאם לנתונים, הגיעו לישראל שנה קודמת סביב ה ־ 25 אלף מכוניות "ירוקות", רובן היברידיות מתוך כמות של – 267 אלף מכוניות חדשות. נתוני רכישות הרכב בחצי שנה האחרונה של 2019 שיקפו זינוק של ־17 אלף מכוניות היברידיות מתוך 136 אלף מכוניות שנרכשו. יחד עם זאת, מאחר ששיעור הביקוש של המכוניות ההיברידיות בישראל לא גדול, יניב ביטול הטבות המס, בהתאם להנחה של האוצר, חצי מיליארד שקל ב־ 2020 ומיליארד שקל ב ־ 2021. זאת, בהתאם לכלל הכנסות של 41 מיליארד שקל ממיסוי עקיף על רכב בישראל (בהתאם לשנת 2016).

מדוע מהלך זה לא מטיב?

רכב חשמלי מתייקר

על אף שברשות המסים מתגאים ביחסים טובים עם הארגון הבינלאומי OECD – המרבה לשבח את מדיניות המס בישראל. אלא שרק לא מזמן, פרסם ארגון יצרני הרכב באירופה, ACEA, סקירה שמפרטת את מדיניות המיסוי הרכב של כל חברות האיגוד כשהתברר שלעומת מדינת ישראל שבוחרת להעמיס בהדרגה את המס על רכב ירוק, ב־OECD  דווקא מעדיפים להיטיב בעניין, זאת, כאשר מסי הקנייה על רכב ירוק במדינות הארגון זולים בהרבה מהמס בארץ גם לפני שהוא הועלה. ניקח לדוגמא את צ'כיה, שם פטורים רכבים מאגרת רישום רכב או ממס דרך, כל רכב פולט פחות מ – 50  גרם פחמן דו חמצני לקילומטר. בדנמרק המיסוי על רכב מתבסס על צריכה של הדלק, כלומר רכב שלא פועל על דלק אין עליו מיסוי. כמו כן, בהולנד משלם כל מי שרוכש רכב ירוק מס של  4%  מהמחיר של הרכב לעומת  22% על רכב שצורך דלק.

נסכם שביטול הטבות המס על רכישה של מכונית ירוקה תכניס כסף לקופה של המדינה, גם כי יעדיפו לרכוש מכוניות שצורכות דלק, אולם ההשפעה העיקרית יותר של המהלך תהייה עלייה ברכישת רכבים שהם בעלי פוטנציאל זיהומי לסביבה.

שתפו את הפוסט אם אהבתם

אודות גרינספוט

גרינספוט מספקת גישה נוחה לתחנות טעינה לרכבים חשמליים על ידי השקעה מתמדת בתשתיות במרחב הציבורי לרכבים חשמליים.

פוסטים אחרונים

עקבו אחרינו בפייסבוק

אנרגיה חשמלית לרכבים